Obrtna tehnička škola kao regionalni centar kompetentnosti i katalizator povezivanja učenika i poslodavaca
Autor: Robert Kekez, Gizella Baković, 5. 12. 2022.
Početkom prosinca u našoj školi, a u sklopu projekta Regionalnog centra kompetentnosti za elektrotehniku i računalstvo, održana su dva događaja, Strukovni sajam i Konferencija za razmjenu znanja i iskustava. Strukovni sajam je okupio učenike, razrednike, mentore, poslodavce kao i predstavnike Hrvatske obrtničke komore, Hrvatske gospodarske komore te Splitsko-dalmatinske županije. Ovo je drugi po redu strukovni sajam unutar projekta “Uspostava regionalnog centra kompetentnosti za elektrotehniku i računalstvo Splitsko-dalmatinske županije”.
Strukovni sajam otvorio je ravnatelj Obrtno tehničke škole gospodin Milivoj Kalebić. Ravnatelj Kalebić pozdravio je sve prisutne te im poručio: “Iznimno mi je drago da ste danas s nama ovdje kako bismo vam predstavili sve ono što radimo. Ovo je mjesto na kojem će brojni učenici završiti školu, sutra se zaposliti i hraniti svoje obitelji. Pogledajte ostvarenja naših učenika kao i mogućnosti koje vam nude elektro zanimanja. S nama su danas naši dragi partneri, vrhunski stručnjaci iz uspješnih tvrtki koji će vas, nadamo se, potaknuti da se odlučite za karijeru u ovom sektoru.”
Učenicima su se tako predstavili Danijela Budić Čaljkušić i Nikola Bilić Antičević iz tvrtke S+B Systemtechnik koja posluje na svjetskom tržištu u više sektora. Njihove glavne djelatnosti su CNC obrada, razvoj i proizvodnja te montaža na područjima strojne obrade, elektronike, elektrotehnike, pneumatike, hidraulike, mehanike, mehatronike, strojarstva i senzorike.
Mario Ljubić i Ivan Meter (Motorbox) ulaganjem u svoje znanje stekli su brojne kompetencije u domeni novih tehnologija i električnih vozila te su učenicima predstavili svijet elektro mobilnosti.
U sklopu Strukovnog sajma održan je i okrugli stol “Zapošljivost u elektro zanimanjima” na kojem su sudjelovali Elizabeta Bego iz Hrvatske obrtničke komore Splitsko-dalmatinske županije, Sanja Baković iz Hrvatske gospodarske komore Splitsko-dalmatinske županije, Petar Škovrlj ispred Splitsko-dalmatinske županije, predstavnici škole te vlasnici obrta i tvrtki iz sektora. Zaključak okruglog stola bio je kako je pozitivno ozračje oko obrtničkih i proizvodnih zanimanja koja postaju poželjno zaposlenje. Cilj ovakvih kontruktivnih rasprava je povezivanje učenika za specijalizaciju i rad u tvrtkama, te zatvaranje kruga od škole do budućeg zaposlenja.
Konferencija za razmjenu znanja i iskustava je ugostila međunarodne stručnjake te kolege iz struke, odnosno predstavnike Regionalnih centara kompetentnosti iz Koprivnice, Osijeka, Siska i Karlovca.
Predavanja je započeo dipl.ing.el. Marko Lovrić s dvije vrlo aktualne teme – strategijom i razvojem obnovljivih izvora energije te vizijom i realizacijom malih kućnih elektrana. Pridružio mu se i mag.ing Stipe Vodopija koji nam približio pojam malih kućnih elektrana.
Prof.dr.sc. Bernard Bekavac, voditelj studija Švicarski institut informacijskih znanosti predstavio je inženjerstvo upotrebljivosti i dizajn/istraživanje korisničkog iskustva (Usability/User Experience) kao bitnu odrednicu kvalitete interaktivnih proizvoda (npr. softvera, uređaja, strojeva). Radi se o trenutno jednoj od najaktualnijih i najvažnijih tema povezanih s kvalitetom interaktivnih proizvoda, te ujedno i brzorastućoj gospodarskoj grani i djelatnosti s brojnim povezanim uslugama.
Gospodin Bekavac je otvorio drugi dan konferencije s temom “Turingov-stroj kao teorijska baza univerzalnog računala i viših programskih jezika - Minimalni zahtjev za jedno računalo (bilo koje vrste) da bude univerzalno upotrebljivo i da probleme može rješavati uz pomoć viših programskih jezika.”
Doc. dr. sc. Franjo Pehar s odjela informacijskih znanosti Sveučilišta u Zadru svoje je predavanje posvetio GIT-u odnosno korištenju sustava za verzioniranje i upravljanje digitalnim sadržajem u nastavnom procesu.
REGIONALNI CENTAR KOMPETENTNOSTI ZA PODRUČJE ELEKTROTEHNIKE I RAČUNALSTVA SPLITSKO-DALMATINSKE ŽUPANIJE PRI OBRTNO TEHNIČKOJ ŠKOLI
NAZIV PROJEKTA |
Uspostava Regionalnog centra kompetentnosti za elektrotehniku i računalstvo Splitsko-dalmatinske županije |
OZNAKA PROJEKTA |
UP.03.3.1.04.0017 |
FOND |
Europski socijalni fond |
NAZIV PROGRAMA |
Operativni program Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020. |
KORISNIK |
Obrtna tehnička škola OIB: 43651407703 |
PARTNERI |
|
UKUPNA VRIJEDNOST PROJEKTA |
49.978.113,43 HRK |
UKUPNI PRIHVATLJIVI TROŠKOVI |
49.978.113,43 HRK |
IZNOS SUFINANCIRANJA |
49.978.113,43 HRK |
MJESTO PROVEDBE |
Split, Splitsko-dalmatinska županija Hrvatska |
RAZDOBLJE PROVEDBE |
29. 12. 2019. – 29. 12. 2023. (48 mjeseci) |
POSREDNIČKO TIJELO 1 |
Ministarstvo znanosti i obrazovanja |
POSREDNIČKO TIJELO 2 |
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
POVEZNICE |
|
KONTAKT OSOBA ZA VIŠE INFORMACIJA |
Damir Polak |
Sadržaj publikacije isključiva je odgovornost Obrtne tehničke škole Split
Opis projekta:
Projekt je usmjeren ka unapređenju kadrovskih i programskih uvjeta u Regionalnom centru kompetentnosti Obrtnoj tehničkoj školi, čime će se unaprijediti mogućnost učenja temeljenog na radu za učenike i odrasle polaznike strukovnog obrazovanja u podsektoru elektrotehnike i računalstva. Navedeno će rezultirati unapređenjem kompetencija učenika i polaznika obrazovanja odraslih te ih uskladiti s potrebama tržišta rada.
Kako bi kvalitetno obnašao svoju funkciju, Obrtna tehnička škola će ovim projektom uspostaviti potrebne programske i kadrovske uvjete, kontinuirano razvijati i provoditi programe prilagođene tržištu rada, a odgojno-obrazovnim djelatnicima omogućiti stručna usavršavanja koji su temelj uspješnog i učinkovitog strukovnog obrazovanja. Uspostavljena pojačana suradnja s poslodavcima i visokim učilištima omogućit će povećanje relevantnosti kurikuluma i djelotvorniju provedbu, a učenicima i odraslim polaznicima povećati mogućnosti pristupa kvalitetnom učenju temeljenom na radu. 250 učenika upisanih u ustanove strukovnog obrazovanja biti uključeno i to putem aktivnosti vezanih za provedbu redovitoga programa strukovnog obrazovanja, primanje podrške u Uredu za karijere, sudjelovanje u Inovativnoj učionici, Inovacijskom centru i radionicama te natjecanjima i strukovnim smotrama. U projekt će biti uključeno ukupno 120 odgojno-obrazovnih radnika (OBR) u ustanovama za strukovno obrazovanje i to u aktivnostima za razvoj programa stručnog usavršavanja, provedbu krojenoga edukacijskog programa za OBR-e te na sudjelovanje na edukacijama koje omogućuju kvalitetno razvijanje i provedbu aktivnosti vezanih za razvoj i modernizaciju obrazovnog programa Regionalnog centra kompetentnosti.
U projekt će biti uključeno 100 odraslih polaznika i to ne samo provedbom formalnih i neformalnih programa obrazovanja za odrasle, već će ih se dodatno poticati i putem zajedničkih strukovnih sajmovima te uključivanjem alumnija u aktivnosti Inovacijskog centra. Dodatnim aktivnostima Inovacijskog centra i natjecanja Projekt uključuje ne samo učenike Regionalnog centra kompetentnosti već i učenike partnerskih i drugih škola. Također, razvojem posebnih obrazovnih programa doprinosi se smanjenu socijalne isključenosti i razvoju ciljanih usluga za osobe s invaliditetom/teškoćama.
Svrha i opravdanost projekta:
U odgojno-obrazovnom sustavu RH prisutan je pad broja učenika zbog negativnih demografskih kretanja. Navedeno je istaknutije u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju (SOO) što se odrazilo i na područje elektrotehnike i računalstva (ER). Broj učenika u strukovnim programima ER-a na razini RH u 2018./2019. (15.186), pao je za 16,1% u odnosu na 2013./2014. (17.637). U SDŽ-u, ŠKŽ-u i DNŽ-u negativni trend još je izraženiji. U 2013./2014. strukovne programe ER-a upisalo je 2.417 učenika, a 2017./2018. taj je broj bio za 22,2% manji. Najveći broj registriranih nezaposlenih osoba od 2014. do 2018. (65,5%) odnosi se na osobe sa završenim strukovnim obrazovanjem (SO). RH ima nižu stopu zapošljivosti mladih nakon završetka obrazovanja u odnosu na prosjek EU (prosjek od 66,9% u odnosu na 79,0% 2014-2018.). Do toga dolazi zbog neusklađenosti obrazovnih programa s potrebama tržišta rada. Iako je utvrđeno da dominantan broj ustanova za SOO (89,4%) ima uspostavljenu suradnju s poslodavcima, uglavnom provedbom praktične nastave/vježbi/stručne prakse, stipendiranjem (22,6% škola) i zapošljavanjem učenika nakon završetka školovanja (36,5% poslodavaca), stavovi poslodavaca pokazuju da ih preko 2/3 kao glavni problem ističe manjak potrebnih praktičnih znanja. Izvješće o globalnoj konkurentnosti 2017.–2018. definira neadekvatne kompetencije radne snage kao jedan od ključnih problema za poslovanje u RH. Ovi trendovi doveli su do toga da je značajan dio strukovnih zanimanja prepoznat kao deficitaran, među njima i ona u području ER-a. Upravo će uspostava RCK pojačati procese, metode i postupke koji će osigurati stalno osuvremenjivanje obrazovne ponude i jačati učenje temeljeno na radu u skladu s potrebama tržišta rada.
Ciljevi i očekivani rezultati projekta:
Uspostaviti programske i kadrovske uvjete Regionalnog centra kompetentnosti za elektrotehniku i računalstvo Splitsko-dalmatinske županije koji će unaprijediti mogućnost za učenje temeljeno na radu učenicima i odraslih polaznicima strukovnog obrazovanja
Uspostava organizacije rada i razvoja Regionalnog centra kompetentnosti
Ciljevi se odnose na uspostavu organizacije RCK kroz strukturiranje suradnje s partnerima, visokim učilištima i znanstvenim organizacijama, trgovačkim društvima i obrtima, razmjenu znanja i iskustava, razvoj i provedbu mehanizma osiguranja kvalitete, postavljanje okvira djelatnosti RCK čime se neposredno pridonosi ostvarenju postavljenog cilja.
Razvoj, unaprjeđenje i provedba programa redovitoga strukovnog obrazovanjam formalnih i neformalnih programa za obrazovanje odraslih u Regionalnom centru kompetentnosti
Ciljevi uključuju uspostavu i razvoj programskih uvjeta RCK-a učenja temeljnog na radu kroz razvoj standarda zanimanja, standarda kvalifikacija i strukovnih kurikuluma, razvoj i modernizaciju kurikuluma, programa obrazovanja odraslih, programa za osobe s invaliditetom i za učenike s teškoćama, izradu i nabavu audio-vizualnih i digitalnih materijala, provedbu svih razvijenih programa, opremanje RCK čime se neposredno pridonosi ostvarenju postavljenog cilja.
Jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika i mentora zaposlenih kod poslodavaca vezanih za provedbu programa redovitoga strukovnog obrazovanja i programa za obrazovanje odraslih
Ciljevi se odnose na jačanje stručnih kompetencija odgojno-obrazovnih radnika i mentora zaposlenih kod poslodavaca vezanih za provedbu programa redovitoga strukovnog obrazovanja i programa za obrazovanje odraslih. Element neposredno utječe na realizaciju navedenog cilja.
Promocija strukovnih zanimanja i rada Centra
Ciljevi se odnose na promociju strukovnih zanimanja i rada Centra putem organizacije strukovnih sajmova, dana otvorenih vrata, radionica, zajedničkih strukovnih sajmova, natjecanja učenika na kojima se uz projekt i RCK promiču i zanimanja za kojima postoji izražena lokalna/regionalna potreba, čime se ostvaruje jedna od glavnih zadaća RCK-ova. Element neposredno utječe na realizaciju navedenog cilja.